Adresa: Kralja Petra Krešimira IV. br. 2, 21400 Supetar
E-mail: ured@ss-brac-supetar.skole.hr
Kontakt tel. / fax: 021 631 152 / 021 630 884
E-adresa: http://ss-brac-supetar.skole.hr/
Program: gimnazijski, strukovni - trogodišnji, strukovni - četverogodišnji
Srednja škola Brač osnovana je 1969. godine. U početku je kao Centar za usmjereno obrazovanje radila u starijoj zgradi, a danas je smještena u relativno novoj zgradi u mirnom i zelenom zapadnom dijelu Supetra. To je moderna i odlično opremljena škola. Posebno se može naglasiti suvremena i bogata informatička oprema, koju je dijelom škola nabavila od svojih sredstava, a dijelom dobila sudjelujući u CARNet-ovom pilot projektu “e-Škole”. Škola ima informatičku i prezentacijsku učionicu s interaktivnim “pametnim pločama”, novu multifunkcionalnu sportsku dvoranu, najveću na otoku Braču, bogato opremljenu knjižnicu, praktikume za kuharstvo i za ugostiteljsko posluživanje (školska kuhinja i restoran), radionice za automehaničarsku struku, frizerski salon, čak i svoju izložbenu galeriju. Literarna sekcija, školski bend, likovna sekcija, povremene terenske foto-radionice, kazališne i druge radionice, kao i školski sportski klubovi ilustriraju bogate vannastavne aktivnosti, a kao vrijedan oblik edukacijskih i zabavnih aktivnosti organiziraju se svake godine ekskurzije, terenska nastava, izleti, stručni posjeti itd. Osim maturalnih ekskurzija, koje se redovito organiziraju u inozemne destinacije, tradicija škole postaju i adventske ekskurzije, kao i ekskurzije s terenskom nastavom u europske centre kulture i umjetnosti kao što su Firenca, Siena, Venecija, Beč, Grac, Zagreb itd. Svoju zavidnu reputaciju škola je u najvećoj mjeri izgradila na nadprosječnim rezultatima učenika na ispitima državne mature i natjecanjima. Humanitarne akcije neizostavni su dio odgojno-obrazovnog procesa u našoj školi. Individualni pristup u suradnji učenika i nastavnika omogućen je činjenicom da nemamo glomazne, nego brojčano odmjerene razredne odjele. Odlike naše škole su i inkluzivnost učenika s posebnim potrebama, nulta tolerancija na bilo kakvu formu nasilja, potpora timskom radu, uvažavanju i poštivanju individualnih različitosti, uzajamnoj pomoći i suradnji među učenicima.
Motivirajuće ozračje u našoj školi učenike potiče ne samo na učenje, odnosno usvajanje propisanog gradiva, nego i na istraživačke projekte, umjetničko izražavanje u oblasti književnosti i likovne umjetnosti, kao i na bavljenje ekipnim sportovima u našoj novoj sportskoj dvorani, kojom se posebno ponosimo. Primjerice tijekom nekoliko zadnjih godina imali smo državne prvake u natjecanju LiDraNo, nekoliko naših talentiranih učenika pišu zapažene i više puta, čak i izvan škole izvođene dramske komade, poeziju na čakavštini, novinarske članke itd. Svake godine organiziramo u školskoj izložbenoj galeriji izložbu slika članova Likovne sekcije. Školski glazbeni sastav ima uvijek zapažene nastupe na priredbama u školi, sportskoj dvorani, pa čak u nekim prigodama znaju nastupati i na supetarskoj rivi. Učenicima u strukovnim obrazovnim programima u određenom opsegu i jednom dijelu školske godine omogućuje se da prodajom svojih usluga ili uradaka zarade za svoje potrebe kao što su maturalna zabava ili izleti.
Opća gimnazija podrazumijeva razmjernu zastupljenost svih općeobrazovnih nastavnih predmeta, a izborna nastava od drugog razreda obvezni je dio nastavnog plana i programa. Općeobrazovnih predmeta ima ukupno 19, a to su: hrvatski jezik, dva strana jezika, latinski jezik, likovna umjetnost, glazbena umjetnost, psihologija, filozofija, logika, sociologija, povijest, zemljopis, matematika, fizika, kemija, biologija, informatika, politika i gospodarstvo i tjelesna i zdravstvena kultura. Izborna nastava u zavisnosti od interesa učenika i promišljanja ravnatelja i nastavničkog vijeća škole planira se prije početka nove školske godine i najčešće obuhvaća sljedeće nastavne predmete: strane jezike, psihologiju, fiziku, kemiju, biologiju, sociologiju i zemljopis. Također zavisno od potreba i interesa učenika određuju se i sati dodatne, dopunske i fakultativne nastave.
Opća gimnazija je kao općeobrazovna škola prijelazni stupanj k profesionalnom osposobljavanju na fakultetima i veleučilištima. Taj obrazovni program ne daje zanimanje nego srednju školsku spremu, njen osnovni zadatak je priprema učenika za nastavak školovanja.
Pri upisu u opću gimnaziju učenici alternativno biraju program etike ili vjeronauka. Prvi strani jezik u pravilu je nastavak učenja onog jezika koji su učenici učili u osnovnoj školi, a u program učenja drugoga stranog jezika mogu se uključiti i učenici početnici. U Srednjoj školi Brač prvi strani jezik, koji slušaju svi učenici opće gimnazije je engleski jezik, a kao drugi strani jezik učenici samostalno biraju jedan od dva ponuđena jezika, a to su talijanski i njemački jezik.
Nakon završetka obrazovnog programa opće gimnazije kandidati mogu izabrati nastavak školovanja na višim školama i fakultetima, što je i najčešći slučaj jer upravo za takav profesionalni razvoj opća gimnazija daje najkvalitetniju i najširu osnovu. Moguće je potražiti i zaposlenje nakon završetka opće gimnazije, ali kako se završetkom tog programa ne dobiva zanimanje, poslovi koje kandidati mogu obavljati su opći i pomoćni administrativni poslovi, pomoćni poslovi u turizmu, trgovini, u ustanovama, udrugama, šalterski poslovi, pa i niz manualnih poslova.
Hotelijersko-turistički tehničar je četverogodišnji strukovni obrazovni program iz sektora Turizam i ugostiteljstvo. Učenici se u tom programu osposobljavaju za rad u gospodarskim subjektima sektora turizam i ugostiteljstvo na poslovima smještaja, rezervacija, prodaje i skrbi oko prihvata, smještaja, odjave i ispraćaja gosta u hotelima, hostelima, motelima, kampovima, marinama i u drugim komercijalnim smještajnim objektima, na poslovima organizacije paket-aranžmana, posredništva i specijalističke prodaje u turističkim agencijama i touroperatorima te poslovima informiranja u turističkim zajednicama i uredima.
Uobičajena zanimanja u kojima posao pronalaze kandidati sa završenim obrazovnim programom hotelijersko-turistički tehničar su brojni i obuhvaćaju radna mjesta kao što su:
- recepcioner, referent prodaje ugostiteljskih usluga, administrator,
- nadzornik soba i čistoće,
- agent prodaje i komercijalnih poslova u turističkim agencijama,
- agent operativnih poslova,
- agent prodaje usluga drugih turističkih ili prijevozničkih kompanija i
- turistički informator u turističkim zajednicama grada, županije ili državne ustanove.
Zapošljivost u poslovima koje može obavljati hotelijersko-turistički tehničar je u današnje vrijeme vrlo velika zbog iznimne potražnje za kadrovima u turističko-ugostiteljskoj branši. U radu se koristi informatičkom opremom, naročito pri radu u zatvorenom prostoru. Obično ima obvezu poštivati određeni dress code službenika, može dosta raditi i na otvorenom prostoru, u prijevoznim sredstvima, noću, praznicima, nedjeljom, dvokratno, a često ima sezonsko radno vrijeme. Stanoviti zdravstveni rizici u tom zanimanju su neveliki, a mogu se odnositi na opasnost od dugotrajnog stajanja i sjedenja, rada uz računalo, kao i stres zbog eventualnih problema sa strankama, gostima, smještajem, bukiranjem, osiguranjem gostiju od opasnosti, novčanim problemima, potrebom brzog snalaženja i djelovanja, te promptnog rješavanja raznih problema s pojedincima ili grupama gostiju u turističkim ili ugostiteljskim objektima itd.
Hotelijersko-turistički tehničar ima mogućnost nastavka daljnjeg obrazovanja na višim i visokim učilištima. Moguća zanimanja su npr. Šef recepcije, voditelj deska, voditelj online prodaje, voditelj poslovnice, kao i poslovi menadžmenta uz adekvatno daljnje obrazovanje. Specijalizacije za pojedine segmente turističke prodaje mogu obuhvaćati: prodaju specifičnih turističkih proizvoda i usluga (prodaja putnih dokumenata, poput zrakoplovnih karata i sl.), specifična zanimanja kao concierge u hotelu, animator, turistički vodič, pratitelj grupe itd. Po potrebi kandidat može poduzeti korake za stjecanje specijalističkih licenci za pratitelje grupa ili IATA I, IATA II i sl. Ako se odluči za poduzetničke aktivnosti kandidat može krenuti putem samozapošljavanja i pokretanja vlastitih poduzeća, turističke agencije, hotela, motela, hostela, kampa itd.
Trogodišnji JMO obrazovni program za zanimanje automehaničar obuhvaća općeobrazovne predmete, stručno-teoretske predmete i praktičnu nastavu koja se održava dijelom u školskim specijaliziranim radionicama, a dijelom u automehaničarskim radionicama i servisima izvan škole. Uvjet koji te tvrtke izvan škole moraju zadovoljiti je da imaju licencu za provođenje naukovanja, tako da učenik pod stručnim nadzorom licenciranog mentora obavlja stručnu praksu nakon sklapanja ugovora o naukovanju. Školovanje u obrazovnom programu automehaničar završava se izradom i obranom završnog rada, koji se sastoji iz pisanog i praktičnog dijela.
Automehaničari popravljaju i servisiraju cestovna motorna vozila. Osnovni posao automehaničara sastoji se u utvrđivanju i uklanjanju kvarova i oštećenja na motoru. Stoga trebaju poznavati dijelove i princip rada motora, kao i toplinske, pneumatske i hidraulične zakone i procese. Prilikom servisiranja uglavnom provjeravaju, podmazuju i prilagođavaju dijelove motora, kako bi spriječili mogući nastanak kvarova. Rutinski pregledavaju svjećice, mehanizme kočenja, podsustav za paljenje, razinu ulja u motoru. Podešavaju signalnu opremu vozila. Ispituju položaj motora, tlak, temperaturu, potrošnju goriva, električne i vozne karakteristike. Ako se radi o kvaru motora, nakon što čuju opis smetnji od vlasnika vozila, provjeravaju motor vožnjom ili upotrebom opreme za testiranje. Ako je potrebno, rastavljaju motor, prije čega obavljaju mjerenje i vizualni pregled motora. Prilikom rastavljanja motora čiste njegove dijelove i zamjenjuju oštećene dijelove te sastavljaju i ispituju cijeli sustav. Najčešći zahvati koje rade na motoru jesu čišćenje i popravak sustava dovoda goriva, podešavanje kuta paljenja i popravak mjenjačke kutije. Katkada su potrebni i veći zahvati, kao što su brušenje cilindara motora i obnavljanje ležišta motora. Znaju ustanoviti razlog i otkloniti nedostatke rada motora u slobodnom hodu i u vožnji pod opterećenjem. Nakon popravka stavljaju motor u pokusni rad i električki ispituju funkciju dijelova. U radu se služe ručnim alatima, alatnim strojevima, mjernim instrumentima, dizalicama i pomoćnim sredstvima. Koriste se shemama raznih sustava koji su ugrađeni u motorno vozilo.
Učenici u obrazovnom programu automehaničar kroz školovanje trebaju usvojiti spoznaju o važnosti organizacije rada i racionalnog korištenja energije, spoznati važnost rada na siguran način, i primijeniti pravila zaštitite na radu u očuvanju zdravlja i čovjekove okoline. Važno je i upoznati tehničke materijale, znati samostalno koristiti računala u struci, čitati tehničke crteže, a znati i izraditi jednostavnije crteže, znati primijeniti mjerenja u praksi, postupke ručne, strojne i toplinske obrade te postupke spajanja i obradu plastičnom deformacijom, postupke površinske zaštite, elemente strojeva, sklopove motornih vozila, osnove pneumatike, hidraulike, automatizacije, elektrike, elektronike, dijagnostike kvarova vozila.
Posebno je važno razviti svijest o važnosti redovitog održavanja motornih vozila i to po propisima proizvođača, znati izabrati uređaje i alate za ispitivanje, odrediti postupak ispitivanja pojedinog sustava, izvršiti ispitivanje i otkloniti kvar, koristeći servisnu knjižicu, izvršiti servis vozila i pripremu za tehnički pregled, umjeti izraditi troškovnik i izračunati kalkulaciju.
Treba spoznati vlastite mogućnosti i dosege u okvirima zanimanja, razviti sposobnost komunikacije sa suradnicima, korisnicima usluga i društvom u cjelini, osposobiti se za unapređenje svojih kompetencija, korištenje stručne literature i internetskih izvora znanja u svrhu samoobrazovanja i cjeloživotnog usavršavanja.
Nakon završnog ispita u trogodišnjem strukovnom obrazovnom programu za zanimanje automehaničar učenik može pristupiti i pomoćničkom ispitu, kojeg organizira ASOO - Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. To je prvi korak u napredovanju nakon završetka školskog programa, a sljedeći je polaganje majstorskog ispita. Majstorskom ispitu mogu pristupiti osobe koje nakon položenog pomoćničkog ispita imaju najmanje dvije godine radnog iskustva u zanimanju za koje žele polagati majstorski ispit. Majstorski ispit je preduvjet za mogućnost otvaranja vlastitog obrta, kao i za neke druge licence poput licence za mentora u naukovanju učenika.
Ukoliko kandidat sa završenim obrazovnim programom za zanimanje automehaničar ima ambicije nastaviti školovanje na višoj školi ili fakultetu, preduvjet za to je položiti četvrti razred u nekom srodnom četverogodišnjem srednjoškolskom obrazovnom programu.
Trogodišnji JMO obrazovni program za zanimanje kuhar obuhvaća općeobrazovne predmete, strukovne predmete i praktičnu nastavu koja se održava dijelom u školskom praktikumu kuharstva, a dijelom u hotelskim i restoranskim kuhinjama izvan škole. Uvjet koji te tvrtke izvan škole moraju zadovoljiti je da imaju licencu za provođenje naukovanja, tako da učenik pod stručnim nadzorom licenciranog mentora obavlja stručnu praksu nakon sklapanja ugovora o naukovanju. Školovanje u obrazovnom programu kuhar završava se izradom i obranom završnog rada, koji se sastoji iz pisanog i praktičnog dijela.
Kuharski posao sastoji se u pripremanju svih vrsta toplih i hladnih jela. To podrazumijeva odabir i pripremu namirnica, određivanje tehnologije pripremanja hrane i samo njezino pripremanje (kuhanje, pečenje, prženje, pirjanje i drugo), kao i pripremu za posluživanje jela. Na osnovi normativa i zahtjeva ugostiteljskoga objekta u kojemu rade, kuhari sastavljaju dnevne i tjedne jelovnike. U skladu s tim jelovnicima naručuju i preuzimaju namirnice. Kako se sve namirnice ne troše isti dan, kuharova je dužnost da ih uskladišti i očuva od kvarenja. Budući da sudjeluju u svim tehnološkim fazama pripreme hrane, kuhari rukuju brojnim kuhinjskim strojevima, alatima i posuđem različite namjene. Glavni kuhari usklađuju rad kuharskoga i pomoćnog osoblja te organiziraju cjelokupan rad u kuhinjama.
Uz navedene poslove, koje obavljaju uglavnom svi kuhari, ovisno o vrsti ugostiteljskog objekta mnogi imaju i posebne radne zadaće. Kuhari koji u restoranima pripremaju jela po narudžbi moraju znati pripremiti brojna jela, a katkada i vrlo rijetke i komplicirane specijalitete. Vrlo je važno da ta jela – osim što trebaju biti vrlo ukusna – moraju biti i atraktivno prezentirana i poslužena. S druge strane, kuhari koji u restoranima pripremaju brzu hranu moraju znati vrlo brzo pripremiti manji broj specifičnih jela, kao što su pizza, lazanje, hamburgeri i drugo. Osim što ih pripremaju, ta jela moraju održavati toplima sve do njihova posluživanja.
Učenici u obrazovnom programu kuhar će kroz svoje školovanje upoznati atraktivnost i važnost zanimanja kuhar u turističko-ugostiteljskoj djelatnosti, ali i opasnosti na radu, propise o radu na siguran način, mjere i postupke za rad na siguran način i znati ih primijeniti. Upoznat će i moguće izvore onečišćenja i širenja zaraznih bolesti i usvojiti postupke za zaštitu čovjekova okoliša, naučit će racionalno upotrebljavati materijale i energiju, čitati i primijeniti tehničke podatke o vrsti robe, alatima, strojevima, uređajima i opremom koju koristi kuhar, planirati postupke i tijek rada od pripremnih poslova do gotovih jela uvažavajući sve osobitosti svoga rada i korisnika, razviti i primjenjivati osobine kuhara (imidž), spoznati psihološki pristup i primjenjivati pravila osobne higijene te poslovnu komunikaciju uvažavajući ljudske različitosti, upoznati opremu kuhinje (uređaje i aparate, restoransko rublje, posuđe, mali stolni inventar, posuđe i sl.), dužnosti kuhara na radnom mjestu i kompetencije rukovodnog osoblja, upoznati i znati primijeniti različitu pisanu dokumentaciju - recepte i dr. - jelovnik, vinska karta, barska karta, cjenik), naučiti pripremanje jela u ugostiteljskim objektima, upoznati običaje pojedinih naroda i njihova nacionalna jela, znati podatke nužne za proizvodnju i kontrolu kvalitete proizvoda, upoznati svojstva hranjivih tvari i njihov značaj u prehrani, upoznati namirnice biljnog i životinjskog podrijetla, načine čuvanja, skladištenja, konzerviranja, prerade i njihove prerađevine, upoznati uživala i njihovo korištenje u prehrani.
Važno je napomenuti i to da kuhari, uz nabrojene poslove, bez obzira na to gdje rade uvijek moraju voditi brigu o higijeni prostora i sredstava s kojima rade te o osobnoj higijeni.
Ima mnogo područja u kojima mogu naći posao kandidati koji su završili obrazovni program kuhar. Osim što mogu biti zaposleni u kuhinjama hotela, restorana, škola, odmarališta, studentskih i učeničkih domova, domova za starije i nemoćne osobe, pučkim kuhinjama, brodskim kuhinjama, catering tvrtkama, kuhinjama vojarni i sl., mogu naći posao i u prehrambenoj industriji ili voditi vlastite ugostiteljske objekte.
Na brodovima kuhari svoj rad moraju planirati na dulji rok te u skladu s time naručivati veće količine namirnica i voditi računa o tomu da se ne pokvare. Osim toga, moraju se osposobiti i za osnovne mornarske vještine.
Mogu nastaviti školovanje na višim školama ili fakultetima, a preduvjet za to je položiti četvrti razred u nekom srodnom četverogodišnjem srednjoškolskom obrazovnom programu.
Trogodišnji JMO obrazovni program za zanimanje frizer obuhvaća općeobrazovne predmete, strukovne predmete i praktičnu nastavu koja se održava dijelom u školskom praktikumu frizerstva - školskom frizerskom salonu, a dijelom u frizerskim salonima izvan škole. Uvjet koji ti saloni izvan škole moraju zadovoljiti je da imaju licencu za provođenje naukovanja, tako da učenik pod stručnim nadzorom licenciranog mentora obavlja stručnu praksu nakon sklapanja ugovora o naukovanju. Školovanje u obrazovnom programu frizer završava se izradom i obranom završnog rada, koji se sastoji iz pisanog i praktičnog dijela.
Frizeri šišaju kosu, oblikuju frizuru, manikiraju nokte, uređuju trepavice i obrve, a muškarcima briju i šišaju bradu i brkove. Zajedno s kozmetičarima, šminkerima i modnim dizajnerima, oni vode računa o našem izgledu. Da bi frizeri zadovoljili stranke, važno je da se precizno i jasno dogovore o frizuri koju stranka želi. Kako bi se što bolje sporazumjeli, često se služe frizerskim modnim revijama i časopisima. Dogovoru moraju posvetiti punu pozornost, jer ukoliko u tome pogriješe, cijelu frizuru mogu napraviti pogrešno. Tek potom počinju tretirati kosu. Frizeri peru kosu, šišaju je, kovrčaju i boje te oblikuju frizuru. Dok peru kosu, šamponiraju je i masiraju joj vlasište, ispiru je i njeguju zaštitnim preparatima, koji odgovaraju vrsti i kvaliteti kose. Potom odabiru pribor za šišanje – to mogu biti škare, britva ili mašinica za šišanje – i skraćuju kosu u skladu s dogovorom. Prilikom bojenja kose ili pramenova pripremaju kemikalije za bojenje i određuju vrijeme držanja boje na kosi te potom ravnomjerno nanose boju. Pošto je proteklo vrijeme potrebno da kemikalije djeluju, frizeri detaljno ispiru kosu i na nju nanose zaštitne preparate. Kad kovrčaju kosu, frizeri biraju i stavljaju uvijače te nanose ondulacijsku kemikaliju. Kemikaliju skidaju pranjem, nakon što prođe dovoljno vremena za njezino djelovanje. Frizuru potom oblikuju na dva načina: pomoću četki i fena ili uvijača i haube. Da bi frizura bila postojanija, katkada stavljaju i učvršćivače.
Osim radova na uređenju kose, frizeri često ženama uređuju nokte te boje trepavice i obrve. Prilikom bojenja trepavica i obrva postupaju slično kao i kod bojenja kose, samo što moraju posvetiti posebnu pozornost zaštiti očiju i kože oko njih. Frizeri muškarcima šišaju ili briju bradu i brkove. Prilikom brijanja moraju biti vrlo pažljivi i precizni, jer oštrom britvom mogu stranku porezati.
Kroz školovanje učenici u programu frizer naučit će sigurnu i pravilnu uporabu sredstava za rad te ovladati pravilima zaštite na radu, naučit će poštovati sigurnosne propise i razvijati ekološku svijest. Osnovno je naučiti obavljati poslove uređenja i oblikovanja kose, lica i ruku u žena i muškaraca, ali važno je i naučiti uspješno komunicirati s korisnicima usluga, osobljem i poslovnim partnerima, poznavati sastav preparata zbog razlikovanja njihove kvalitete i primjene, steći primjereno znanje nabave kvalitetnih frizerskih preparata i opreme za obavljanje poslova, osposobiti se za matematičko i tehničko rješavanje problema iz strukovnog područja, svladavati osnove računalstva za osposobljavanje i samostalno korištenje stručnih programa, razvijati estetske kriterije i profesionalnu etiku, naučiti upotrebljavati raznu stručnu literaturu, razvijati samostalnost, ustrajnost, korektnost, inovativnost i odgovornost u radu.
Učenici koji završe strukovni trogodišnji obrazovni program za zanimanje frizer mogu nakon završnog ispita polagati i pomoćnički ispit koji organizira ASOO - Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.
Nakon dvogodišnje prakse u frizerskom salonu mladi frizeri mogu položiti majstorski ispit, što im omogućuje otvaranje vlastitog salona i dobivanje licence za vođenje naukovanja učenika.
Mogu i nastaviti školovanje na višim školama ili fakultetima, a preduvjet za to je položiti četvrti razred u nekom srodnom četverogodišnjem srednjoškolskom obrazovnom programu.